Supermetrics on suomalainen startup, joka helpottaa markkinointidatan keräämistä ja hallintaa. Jokainen internet markkinointia tehnyt tietää kuinka työlästä on hakea dataa eri mainosalustoista manuaalisesti ja yhdistää se esim. Excelissä.
Supermetricsin käyttö aloitetaan valitsemalla minne dataa halutaan kerätä (ja analysoida). Se tukee kaikkia yleisimpiä datan keräämiseen ja/tai hallintaan tarkoitettuja palveluita, aina laskentataulukoista (Microsoft Excel ja Google Sheets) pilvitallennuspalveluihin (Google BigQuery ja Cloud Storage, Azure Synapse ja SQL database, Amazon Redshift ja S3). Yksinkertaisin paikka, ja samalla suositeltu ei-niin-edistyneille data-analyytikoille, on Google Data Studio, joka mahdollistaa ilmaiseksi todella monipuolisten dashboardien rakentamisen.
Supermetrics mahollistaa markkinointi (ja hieman muunkin) datan keräämisen lähes kaikista eri markkinointialustoista. Ainakin mitä suomalainen yrittäjät tarvitsee. Näitä ovat mm. Google Analytics, Google Ads, Youtube, Facebook, Instagra, TikTok, Twitter, Snapchat, Shopify ja Microsoft Advertising (Bing).
Supermetricsin hinnoittelu riippuu mihin dataa kerätään ja kuinka monesta eri lähteestä. Halvimmillaan Supermetricsin saa käyttöönsä yhdelle lähteelle Google Data Studioon 39€/kk. Ehkä heidän suosituin paketti on kuitenkin 99€/kk maksavat paketti, jolla saa tuotua dataa 9 tai 10 lähteestä, riippuen mihin sitä haluaa tuoda (esim. 9kpl Google Data Studio, 10kpl Google Sheets).
Vaikka Supermetricsin hinta on todennäköisesti sinulle 99€/kk, ei tuo 39€, on se nopeasti sen arvoinen. Jos lasket omaa työaikaasi, kun lähdet yhdistämään dataa 9, tai edes 5, eri lähteestä viikottain tai kuukausittain, tulee nopeasti tähän käytetyllä tunneilla hinnaksi huomattavasti enemmän kuin 99€.